Post-kontorpakke-undervising. Office som en barrierer for opygning af netværk?

Om brug af undervisnings-/læringsplatforme i videregående uddannelse og om mulige konflikter mellem ‘kontorpakke-logik’ og undervisnings-/læringsplatforme.

Hvorfor bliver alle de fantatiske funktioner i vores nye LMS ikke udnyttet?

Og

Er Kontorpakke-logikken i vejen for udvikling af netværksbaserede, digitale arbejds- og undervisningsformer?

Learning Mangement Systems (LMS (fronter, its learning, canvas)) er I min erfaring egentligt mere, I Banduras ord, Teaching Managemant Systems, altså systemer underviseren bruger til at organisere de praktiske facetter i forbindelse med deres undervisning (hvad, hvor, hvornår).

Udfordring 1)

Et LMS har oftest en del funtkioner til at føre statistik over de studrendes gøren og laden, denne funktionalitet er ofte knyttet til de funktioner, der er i LMS, det vil sige, at hvis man kun bruger LMS til fildeling og beskeder, så vil ‘learning management’-delen af LMS ikke rigtigt fungere. I så fald er LMS kun et meget stort ‘udveklingssystem’.

Udfordring 2)

I kontorpakke-logikken kan Word ses som et værktøj til at lave undervisningsplaner, PowerPoint til at præsentere indhold og e-mail til at kommunikere. Man har lokale filer med planer og præsentaioner, som deles via LMS, hvilket jo er prakisk (for underviseren), men måske er det i konflikt med intentionen med de funktioner, der er i LMS og, måske endnu væsentliger, i konflikt med måden indhold deles og udvikles på inetværk.

 

Netværks- og LMS-logikken bygger ikke på lokale filer, det meste indhold er jo online og produceret online. Den konflikt jeg ser i dette scenario er, at underviserne forlænger den analoge verdens breve, bøger og tavler ind i en semi-digital verden i form af e-mail, digitale tekster og PowerPoints. Altså en forlængelse og ikke en forandring, hvilket måske forhindrer en egentlig udvilkling af strategier til at undervise og lære i netværk (se evt Celsi & Wolfinbarger 2002, Hoffmann & Hoffmann 2012, Martin 2010 mf.).

 

Så, min påstand her er, at kontorpakke-logikken er hæmmende for udvikling af en netværksbaseret praksis i LMS, der kan understøtte og udvikle de studerendes egne strategier for at lære i netværk.

Som eksperiment kan man prøve at give Word og PowerPoint en pause i ens egen undervising og se, om der opstår nye netværksbaserede praksisformer som naturlig forandring af undervisningen og som får funktionerne i platformene til at give mere mening.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Alt muligt, Digital didaktik, it i undervisningen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s