Facebook: et ekkokammer?

Rokeby Venus CCEn personlig beretning om mine oplevelser på sociale medier.

De algoritmer der styrer facebook og google, som understøtter de usynlige forretningsmodeller og som gør det hele ‘gratis’  er med til at skabe et ekkokammer, der forstærker det, vi allerede vidste.

På facebbok får jeg vist de ‘varer’, som algoritmen tror jeg er interesseret i at købe, jeg bliver præsenteret for de politiske partier, som mit netværk liker osv. Jeg bliver meget sjældet udfordret til at tænke nyt eller til at reflektere over det jeg ser.

På sider for klassiske Citroën’er er vi enige om stort set alt – selv at en 2CV er rimelig kollisionssikker set i forhold til andre 60er biler! De ekkokamre der findes på nettet er med til at begrænse udsynet og ekstremisere ekkokammerets deltagere.

Under valget blev jeg ikke mødt af DFere, der argumenterede mod alle de ‘røde’ i mit netværk, fordi der er kun få DFere i mit netværk. Under lock-out’en blev jeg kun mødt af lærernes side, igen fordi mit netværk er sammensat, som det nu er.

Det tror jeg er et problem, når nu en stigende del af os bruger sociale medier til at danne vores medierede forståelse af verden.

Allerede i 2010 skrev Videnskab.dk under titlen; Facebook-venner er vores nyhedsredaktører.

Sociale medier er med til at fastholde ‘menigheder’ omkring bestemte interesser og synspunkter. Jeg har flere gange noteret mig, at hvis nogen er uenige i 2CVens fortræffeligheder, eller i Antorinis uduelighed,  så bliver man subtilt eller eksplict opfordret til at diskuterer et sted, hvor man er enige med ‘menigheden’.

Derved bliver ingen klogere.

Dette indlæg blev udgivet i PhD proces. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

