Digital dannelse – hvad er det egentligt?

Jeg har noteret mig, at anvendelse af teknologier i undervisningen ofte har et meget produktionsorienteret sigte. Billede med CC licens
Enten er det underviseren, der producerer formidlingsmateriale (Powerpoint, Prezi osv.) eller også er det de lærende, der producerer tekst, video, mindmaps, sammesatte udtryk. Og at anvendelses af teknologier i sig selv anses for at være dannende.

Og samtidigt at det, at de lærende bruger teknologier til hvad som helst, kvalificerer dem til at bliver ‘gode’ borgere på sigt. Det er sikkert også rigtigt, at den der kender til anvendelse af teknologier generelt ikke førler sig fremmedgjort af et samfund, der er teknologifikseret. Men dannelse er jo langt mere end det.

Den egentlige dannelse ligger efter min opfattelse i, at den lærende forstår, hvordan han lærer, hvordan han erkender og hvordan viden produceres, dels i individet og i fællesskabet. Den lærende skal forstå den rhizomatiske karakter, viden har i det post moderne netværkssamfund.

Den lærende skal viden, at det er ham alene, der kan åbne sig for noget nyt og få erfaringer. Underviseren spiller en (stor) birolle i processen, men selv i et mesterlæreforløb er underviseren kun rammesætter og ressource. Den lærende skal vide, at alle byggesten til alverdens viden ligger for hans fødder. Og endnu væsentligere, så skal han vide, hvordan man finder de rigtige byggesten og hvordan de kan stables til en videnskonstruktion.

Det har intet (direkte) med færdigher i PowerPoint eller Prezi at gøre, eller om man har 10 eller 100 iPads eller smartphones. Det handler om at forstå, hvordan viden går fra hoved til hoved i et uendeligt net af noder på i ahierakisk net af filantropi, det handler om at vide hvordan man kan udnytte teknologier til at understøtte sine egne læreprocesser. Det handler om at opbygge et velfungerende ‘personligt læringsmiljø’.

Det handler også om at vide hvilke ‘menneskeprocesser’ man har eksternaliseret og hvad denne eksternalisering har kostet på bevidsthedskontoen og hvad vi har fået ud af det.

Måske har man ofret sin håndskrift til fordel for at være lynhurtig på SMS’en. Måske har 3268690032_12bf4671cd_oman ofret sin stedsans til fordel for GPS’en. Måske har man ofret sin fornemmelse for egen hukommelse til fordel for kodehuskere i browseren, kontakter i telefonen og aftaler i Outlook. Måske har man ofret sit nærvær i rummet til fordel for hurtig information på sin mobile enhed…Er det digital dannelse?

Det mener jeg ikke det er, tvært i mod mener jeg, at det måske tenderer misdannelse. De lærende skal introduceres til et meta-niveau for læring så tidligt som muligt og de skal være bevidste om teknologiernes muligheder og faldgruber. De skal have strategier for, hvordan de kan bliver bevidste om deres egen læreproces. De skal vide; hvad lærer jeg, hvordan lærer jeg det, hvorfor lærer jeg det, hvordan kan mine erfaringer danne stillads for nye erfaringer. Og væsentligst af alt, hvordan kan jeg samvirke med mine ‘peers’ i klasserummet, i hjemmet, i fritiden og på internettet til at lære mere.

et eksempel på en der er gået fra arbolisk til rhizomatisk lærende:Med CC licens
Måske kender vi allerede historien om Tabby Lou? Hun var en midaldrende amerikansk dame, som havde mistet sit job pga. en skulderskade. Hun var træt af sin situation, da hun gerne ville være på arbejdsmarkedet nogle år endnu. Tabby havde et barnebarn, som ofte besøgte hende. Barnebarnet spillede Sims, mens hun besøgte Tabby. Og en dag siger barnebarnet; ‘Kan du ikke lave noget lilla modellervoks til mig’. Tabby siger jo og begynder at lede efter en opskrift, men det var ikke virkelig modellervoks, hun mente. Det var modellervoks i Sims.

Det kunne Tabby selvfølgeligt ikke hjælpe hende med. Da barnebarnet var gået igen, begyndte Tabby alligevel at søge på nettet efter ‘Lilla modellervoks Sims’ og snart var hun på et forum for udvikling af Sims elementer. Her stillede hun spørgsmålet; ‘Hvordan laver man lilla modellervoks?’. Straks kom en stribe svar, som alle hjalp hende til at lære, hvordan hun skulle lære at lave det. Efter nogen timer kunne Tabby selv lave lilla modellervoks til sit barnebarns sims verden.

I Tabbys proces skete flere ting; blandt andet blev hun bevidst om, at hun kunne lære gennem virtuelle netværk, hvis de responderende noder var gode ressourcer. Hun lærte, at hun selv havde muligheden for at lære på egen hånd, når bare hun vidste hvilket vidensnetværk (internetforum) hun skulle adressere. Hun lærte, at hvis hun kan lave lilla modellervoks på baggrund af vejledning fra et internetforum (video, billeder, tekst og tekstdialog), så er der meget andet hun også kan lære ved hjælp af samme strategi. Tabbys tilfælde er dog ikke repræsentativt. Der var nemlig noget på spil for Tabby – et genfundet formål med sin egen eksistens. Det er sjældent, at der er så meget på spil i læringssituationerne på landets uddannelsesinstitutioner, men alligevel :-).

En forsigtig og personlig definition på dannelsens digitale side kunne lyde, at dannelse også drejer sig om at metareflektere over tilblivelsen af viden i digitale sammenhænge (indivudelt og i fællesskabet). Det drejer sig om at kunde lede efter, finde, filtrere, organisere, vurdere, dokumentere og remediere digitale informationer. At bruge virtuelle og virkelig netværk til læring. At være bevidst om, hvornår hvilke teknologier beriger læreprocesserne og hvordan. At vide hvornår og hvordan teknologier katalyserer den individuelle fordøjelse af information til viden. Og at handle og træffe beslutninger på baggrund af den bevidsthed.

Inspiration:
Deleuze & Guattri: 1000 Plateaus
Wenger, White og Smith: Digital Habitats

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Digital didaktik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s