Google i undervisningen (Chromebook)

Jeg har nu haft en Chromebook (Samsung 5) i et stykke tid og forsøgt at anvende den til de fleste arbejdsopgaver. Og overordnet betragtet er det en stor succes. Chromebooken løser de fleste dagligdagsopgaver hurtigt og nemt, så længe man har god netforbindelse og adgang til cloudtjenester, der kan løse de tungere opgaver (billed-, lyd-, og videobehandling).

Exchange app’en virker endda med kalender deling og det hele (kræver dog en user-agent-switcher i Chrome).

Alt i alt en dejlig lille computer!
Man hvad kan den bruges til i undervisingen?

Der er en masse praktiske fordele:
En Chromebook er ikke personlig
En Chromebook (samsung S5) er hurtig, let og har lang batteritid (5-6 timer)
En Chromebook (samsung S5) har god skærm.
En Chromebook (samsung S5) her et fint tastatur, når man vender sig de ‘nye’ taster.
En Chromebook (samsung S5) koster ca. det halve af en iPad.

Alle disse ting gør den meget anvendelig i folkeskolen. Eleverne har fuld skriveoplevelse. Eleverne kan producere de fleste typer medieprodukter, eleverne kan arbejde på en hvilken som helst Chromebook, de behøver ikke at have deres egen og de behøver ikke altid en hver. Eleverne kan arbejde videre med produktionsopgavere hjemme på hjemmets PC eller MAC. Eleverne har altid deres arbejde med sig.

Læreren kan vise digitalt indhold på klassens projektor via HDMI-stikket (man kan få en lille HDMI-VGA adapter). Men i de fleste tilfælde vil den interaktive tavle ikke virke.

Chromebooken er jo et stykke skræddersyet hardware, som er tilpasset ekstensiv brug af cloudcomputing og googles webressourcer (eller for den sags skyld Microsofts Live tjeneste). Så det er helt oplagt at google dokumenter, regneark, præsentationer, tegninger, formularer, kort osv. kommer til at få en central placering i undervisningen.

Det interessante er nok ikke, at vi har et cloudbaseret skriveredskab (regne-, tegneredskab osv.), men snarer at vi har mulighed for at samarbejde i alle produktionsformer.
Google maps sommer

Altså fælleskabsskrivning osv.

Men endda også fællesskabs-kortkreation.
Og det er genialt. Eleverne/de studerende kan lave deres egne kort, eller arbejde videre på lærerens kort. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med religionsundervisning, hvor elever/studerende kunne lave kort, der viste de geografiske stede, der blev omtalt i teksterne. Læreren kunne lave et kort, der kunne danne udgangspunkt for elevernes/de studerendes videre arbejde. Opgaven kunne være, at placere bibelske lokationer på kortet med en kort beskrivelse af lokationen og de begivenheder, der har ført til, at lokationen har fået en plads i Biblen. Hver gruppe kunne repræsentere forskellige dele af Biblens steder og man kunne derved skabe et overblik i fællesskab. Mulighederne er mange 🙂

Samlet set er en Chromebook genial i folkeskolen. Dog forudsat, at skolen har stabilt net, adgang til Skoletube eller lignende. Og at Chromebooken kan kombineres med en eller anden form for mobil enhed, så man kan arbejde med lyd-, billed- og videooptagelse overalt. Og så man kan arbejde med Q/R koder osv.

Note:
Med en Chromebook er man ‘gift’ med google, hvilket kan være et informationsetiskproblem. I google er brugeren ‘produktet’ og det bør man nok diskutere væsentligheden af ude på skolerne. Google er ‘gratis’ fordi google kan bruge de brugerstatistikker brugerne generer til videresalg. Og det er vel egentligt en slags maskeret reklamefinanciering.

Skriv endelig om jeres erfaringer med Chromebooks i undervisningen i kommentarerne.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i it i undervisningen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s