Teknologier i undervisningen på Læreruddannelsen

Hvor skal Læreruddannelsen placere sig i teknologikapløbet?

Skal vi være foran? Altså være dagsordenssættende når det gælder anvendelse at teknologi i folkeskoleundervisningen.

Skal vi hænge på? Altså observere skolerne og forsøge at følge med og inddrage de mest relevante teknologier i læreruddannelsesundervisning.

Skal vi koble af? Altså holde fokus på pædagogisk filosofi, didaktik, praksis-teori relationen, faglighed og relationskompetence.

På Læreruddannelsen UCN har vi arbejdet med interaktive tavler, iPads, Mikroværkstedets pakke, Clio Online, Skoletube og nu også ChromeBooks.

Vi har forsøgt at holde fokus på de teknologier, der kan katalysere læreprocesser. Derfor er vores omdrejningspunkt at analysere teknologiernes potentiale som funktionelle læremidler. Analysearbejdet er dobbeltsigtet; på den ene side drejer det sig om at kigge på teknologiernes anvendelighed i læreruddannelsesundervisning. Og på den anden side drejer det sig om, at kigge på teknologiernes anvendelighed i folkeskoleundervisning. Det har vist sig, at der er stor forskel på, hvordan teknologiernes affordans kommer i spil i de to uddannelsesformer. For at undersøge disse forskelle og for at kunne inddrage relevante teknologier i både læreruddannelsesundervisning og i de studerendes praktik i folkeskolen, har vi startet et større teknologiprojekt på Læreruddannelsen.

Projektet lægger op til, at vi analyserer og afprøver mange forskellige teknologier. I praksis er det dog kun blevet til iPads og Chromebooks.

Vi ville gerne har haft andre produkter i spil (Microsoft RT, Android Tablets osv.), men eftersom skolerne omkring os primært eksperimenterer med iPads og ChromeBooks, har deltagerne i projektet valgt disse produkter. Og dermed altså ikke nødvendigvis fordi iPads og ChromeBooks er de bedste produkter, men blot fordi de er de mest anvendte produkter i vores nærområde. Dertilkommer at mange undervisningsapps kommer først (og måske kun) til iOS.

Projektet samler erfaringer med anvendeligheden af produkterne og samtidigt giver det de studerende kendskab til, hvordan produkterne kunne bruges i deres egen undervisning i praktikken.

Allerede nu kan vi sige, at ChromeBooken vidner på praktisk anvendelse i en hektisk folkeskoledagligdag. Let, billig, hurtig, nem at administrere, store produktionsmuligheder, næsten fuld weboplevelse (- JAVA). På den negative side kan man sige, at det måske er problematisk af gifte en skole med google?

Om iPads kan vi sige, at den berøringsfølsomme skærm gør det muligt at manipulere skærmens elementer direkte. Det åbner for åbenlyse fordele i indskolingen, men det bliver måske en hemsko i mere komplekse brugerflader? iPaden indeholder også alle de mobile muligheder, så vi kan arbejde med augmented reality, lyd-, billed-, og videopotagelse osv. På den negative side kan man sige, at det måske er problematisk af gifte en skole med apple?

Måske er det optimale klassserumsteknologi en hybridløsning med ChromeBook og iPadmini/Smartphone?

Vi glæder os til at præsentere vore erfaringer her på bloggen.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i it i undervisningen, University College Digitalitet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s