Hardware fører til hovedbrud…

Ikke den slags tabletter (Creative Commons billede)

Det er forfærdeligt moderne at starte tavle/tablet-pc-projekter i undervisningsregi i disse måneder. Og der er ganske givet også mange anvendelsesmuligheder for disse fine, små, dimser i undervisning.

Men hvis tavle-pcer er svaret; hvad er spørgmålet så?

Eksempel på en tablet/tavle-pc (Creative Commons billede)

Tavle-pcer er som udgangspunkt mediekonsument- og ikke medieproducentværktøjer. Det betyder, at de er gode, hvis man skal orientere sig indenfor et område, eller hvis noget skal formidles multimodalt (via video, lyd osv.). Det betyder også, at det ikke er oplagt at producere tekst, billeder, video osv. på tavle-pcerne – man kan godt, men det er langt bedre på en lille bærbar computer. Det gamle ordsprog; ‘det rigtige værktøj gør det halve arbejde’ gælder stadig!

Hvis spørgsmålet er; hvordan anvender vi e-bøger til eksempelvis; inklusion i læseundervisningen via multimodal læsning. Kunne svaret være tavle-pcer. Det vil dog kræve en helt anden prispolitik på e-bøger i Danmark, det vil også kræve at skolen har en indscanningsaftale med Copy-Dan, skolen selv kan lave e-bøger.

Hvis spørgsmålet er; hvordan fjerner vi de fremmegørende elementer ved betjening af computere, så flere elever og lærere vil føle, at arbejdet med it i undervisningen er en mere organisk og nærværende størrelse. Kunne svaret være tavle-pcer.

Hvis spørgsmålet er; hvordan kan vi arbejde med undervisningstilrettelæggelse, hvor eleverne er forskellige steder på samme tid med forskellige samarbejdsopgaver, hvor elever og lærere er forbundet via videokonference (facetime). Kunne svaret være tavle-pcer.

Hvis spørgsmålet er; hvordan får vi øget læring via øget inddragelse af it i undervisningen. Er svaret ikke kun tavle-pcer, bærbare computere eller andet hardware, svaret er først og fremmest didaktiske mål og bred didaktisk udvikling (IKKE ildsjæle!)! Hvad er vores pædagogiske udviklingsfordring? > Hvem skal udviklingen primær hjælpe? > Hvilke tiltag skal der eksperimenteres med for at nære udviklingen? Hvilke rammefaktorer skal ændres for at katalysere udviklingen? Og til aller, aller sidst hvilke værktøjer kunne tjene som befordringsmiddel for udviklingen?

Hvis en kæmpe investering i hardware ikke fører til synlig, blivende og bred forandring…fører den forhåbentligt til eftertanke og hovedbrud.

Ønsket om at få sin kommune placeret på europakortet er ikke et stærkt argument 🙂

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i it i undervisningen og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s