Fra CLI til GUI til NUI

Ummm it-forkortelser på tre bogstaver, det er sagen 🙂

Påstand; naturlige brugergrænseflader vil medføre et paradigmeskifte i anvendelsen af it i undervisningen.

Men hvad er naturlige brugergrænseflader?
Naturlige brugergrænseflader (natural user interface NUI) er en videreudvikling af den grafiske brugergrænseflade (graphic user interface GUI), som er en videreudvikling af kommandolinje brugergrænsefladen (command line interface CLI).

CLI enheder er eksempelvis klassiske dos-opererede computere, hvor styringen af computeren foregår via skriftlige kommandoer, som et simpelt operativsystem oversætter til maskinkodeinstrukser til CPUen. Der er meget langt fra den organiske tanke om, hvad man gerne vil have computeren til at udføre til den faktiske handling. Til gengæld er der ikke særligt lang fra brugerens kommandoer til de egentlige instrukser CPUen udfører.
Mange brugere følte sig fremmedgjorte i forhold til den meget formelt logiske betjening af  computeren. CLI overlever til starten af 90erne i pc-verdenen, hvorefter en mere grafisk betjening af computeren overtager. Denne mere grafiske betjening (GUI) blev set allerede i midten af 70erne i xerox maskiner og i slut 70erne i Macintosh maskiner, alligevel blev det ikke foralvor almindeligt før Microsoft introducerede Windows 3 serien i 90. Den metaforiske verden med skriveborde, ikoner, dobbeltklik, mapper og stifinder osv. Man forsøgte at fjerne det fremmedgørende ved computerens betjening, ved at indføje et organisk oversætterlag. Problemet var/er at maskinkoden og alle de fremmedgørende elementer ligger lige under overfladen og lurer. Det er stadig nødvendigt for en almindelig computerbruger at defragmentere, rense registreringsdatabasen, opdatere dit og dat, lave backup osv.

Her må man anerkende, at Apple har været meget bedre til usynliggøre de fremmedgørende elementer. Dels har Mac os været et mere intuitivt indrettet styresystem og dels har Apple styret brugerens muligheder med hård hånd. På en Mac kan man kun det som Apple vil tillade, det giver store frustrationer for gør-det-selv typen, men det er til stor glæde for den mere usikre bruger, der blot vil have en computer, der virker.

Apple er også de første der for alvor med iPhonen laver et konsumentprodukt med touch- teknologi og naturlig brugergrænseflade. Tidligere har HP og andre producenter lavet tablet-pcer, som havde touch-teknologi, men almindelig GUI brugerflade. Det var smart, men ikke revolutionerende.

NUI enheder i undervisningen
Det er med en vis træghed, at it finder sin vej ind i uddannelsessystemet. Jeg tror, det hænger nøje sammen med at undervisere ofte vælger at blive undervisere, fordi de er interesseret i  nogle fag, i formidling og i at arbejde med mennesker og ikke fordi de er teknologiinteresserede og tekniknørder. Derfor tror jeg, at denne store gruppe it-laggards i uddannelsessystemet vil kunne inspireres til at anvende it, hvis betjeningen var mere naturlig og orgainsk.

Overgangen fra GUI til NUI er et paradigmeskife. Vi går fra det systemiske, logiske paradigme til det organiske, naturlige paradigme. Brugerne har magten, i den forstand, at hvis enheden ikke er intuitiv og naturlig i betjeningen, så vælger vi en anden. Som eksempel kan nævnes Nokias fejlslagne symbian styresystem, som nu er droppet til fordel for Windows Mobile 7. Brugerne straffer Nokia, for at sove i timen og Android og iPhone løber med hvert deres segment af brugerne.
I undervisningssammenhænge bliver det næste forhåbentligt, at den interaktive tavles software bliver mere NUI, altså at det bliver frigjort fra de sidste GUI rester. Altså, det skal være slut med scrolling! Det skal være bevægelsen der definerer retningen.

Vi mangler stadig at se et godt NUI produkt til produktion (tekst osv.) det er selvfølgeligt fint med et ekstern tastatur til iPaden, men jeg føler mig ofte hæmmet af den manglende mus, det manglende højreklik (suk), alle de småting man bruger hele tiden, når man producerer tekster osv. på en pc.

Vi har sikkert alle iagttaget teknik-ignoranter, børn og gamle tage en ipad op for første gang og bruge den, som om de aldrig havde lavet andet og ofte uden at irriteres over de ting der irriterer mig (pc-bruger). Denne naturlighed må kunne få flere til at anvende it i undervisningen og derved åben for multimodale læringskanaler, skabe afveksling i undervisningen og opnå robuste it kompetencer så man også har lettere ved at betjene andre enheder.

Skolens 3 grundkompetencer; læse, skrive og regne skal nok udviddes til 4 grundkompetencer; æse, skrive, regne og digitaliseringskompetence.

Ikke kun for af udnytte iboende lærringspotentialer i teknologien, men også for at fremme den digital dannelse hos eleverne.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Digital didaktik, it i undervisningen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s