Fra didaktik, til it-didaktik, til digital-didaktik, tilbage til didaktik

På vej mod digital dannelse…

Progression i terminologier fra starten af 90erne til midten af 10erne.
Vi er ved at planlægge en konference om it i professionsbacheloruddannelser (Lærer, sygeplejerske osv.) og i den forbindelse har vi brugt lang tid på at finde en passende titel til konferencen. Det mest nærliggende var at kalde den; ‘it i professionsbacheloruddannelser’, men det kunne også have været titlen på en sådan konference for 15 år siden (bortset fra, at der ikke var noget, der hed professionsbachelorer dengang :-)) . Vi ville også gerne signalere, at it er et vilkår og ikke noget eksotisk, vi kan vælge til eller fra.
Vi endte med at kalde konferencen; ‘Digitale didaktiske designs i unervisningen – inspiration og udvikling’ (ikke et ord om innovation 🙂 ).

Det fik mig til at tænke på ordet didaktik og ikke mindst it-didaktik. Og i den forbindelse opstod nedenstående terminologiske cirkelslutning.

1) Didaktik; pædagogik bragt i anvendelse.

2) It-didaktik; hvis man sætter ‘it’ foran signalerer man, at man tilføjer noget til begrebet didaktik. Det gjorde man nok også i starten af 90erne, da it i undervisningen for alvor kom på den pædagogiske dagsorden. Det var noget ret nyt at inkludere ‘edbmaskinen’ i undervisningen i et bredere perspektiv end valgfaget EDB lagde op til og det krævede en ny måde at tænke på undervisningens rammefaktorer på.

3) Digital-didaktik; for at signalere, at it er et vilkår og ikke et tilvalg burde man stryge ‘it’ præfikset og i stedet benævne den it-medierede eller it-berigede læringssituation som et digitalt-didaktisk design.  It er jo forkortelsen af ‘informationsteknologi’ og i undervisningssituationen er vi sjældet interesserede i teknologien, men kun i det læringspotentiale, teknologien virker som befordringsmiddel for.

4) Didaktik igen; hvis det er nødvendigt at benævne noget ‘digitalt’, må det være fordi, der findes en ‘analog’ variant. Det er jo ofte rigtigt. Der findes selvfølgeligt lærer, der er 99% digitale, men der findes vist flere der er 99% analoge (eller 1% digitale :-)).
Om meget få år vil vi forhåbentligt kunne slutte ‘terminologicirklen’ og vende tilbage til blot at kalde didaktik for, ja, didaktik. Ikke fordi terminologien i sig selv betyder noget, men fordi det forhåbentligt betyder, at undervisningsverdenen er blevet helt digital.

Det rejser spørgsmålet; hvorfor skal undervisningsverdenen være digital?
Det er der sikkert mange grunde til, en af dem kunne være, at vi (Danmark) skal leve af højteknologisk viden og kunnen i fremtiden og at en digitaliseret undervisningsverden er et vigtigt skridt på vejen. Sagt på en anden måde; hvis vi ikke digitalisere undervisningsverdenen er det tilfældigt, hvor digitalt-robuste elever, studenter og dimittender vi sender videre. Nogen vil opnå digital-robusthed på egen hånd, med de fleste vil blive digitalt-indfødte i en analog skole! Det vil medføre, at gængse tjenester på nettet nok skal finde anvendelse, men den mere overordnede forståelse af, hvordan det digitale samfund virker vil udeblive. Og en generel digital robusthed udebliver (manglende informationskompetence, mangelende forståelse af almen dataanvendelse og databeskyttelse, manglende indsigt i både farer og muligheder osv.).
På vej mod digital dannelse…Er det i virkeligheden et spørgsmål om dannelse, altså, det at kunne agere bevidst og reflekteret i den digitale del af samfundet. Klafki anfører i sin fjerde epokale nøgleproblemstilling, at en kritisk, reflekteret og konstruktiv tilgang til forståelse og anvendelse at informations og kommunikations teknologi er en del af den kategoriale dannelse.

Med gymnasiereformen i 2005 introducerede man fagene Kommunikation/it-c og Kommunikation/it-a i HTX. Disse to fag burde være indført i alle gymnasiale uddannelser og på d eller f niveau i folkskolen. Læs mere om fagene her: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Gymnasiale%20uddannelser/Fagenes%20sider/Fag%20G-K/Kommunikation%20og%20it%20-%20htx.aspx

 

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Digital didaktik, it i undervisningen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s