iPad i undervisningen

Strøtanker om anvendelse af iPad i undervisningen; tanken er ikke fjern, egentligt ligner iPad’en jo en gammeldags skrivetavle – blot i multimodal udgave.

Da jeg læste om iPad’en første gang i Wired, syntes jeg den lignede befordringsmidlet for en revolution af undervisningsverdenen. Jeg forestillede mig en undervisningssituation, hvor de studerende ikke havde andet end en iPad. Alle tekster scannet ind og al tekstproduktion i forskellige web 2.0 tjenester. Men mine idéer var vist præmature – eller blot ikke særligt gode.

Interaktive tavler og iPad
Jeg forestillede mig også at man kunne lave et set-up, hvor undervisningens indhold uploades til Adobe Connect (videokonference) og afvikles på interaktiv tavle. Adobe Connect har en masse funktioner, som egentligt er beregnet til videokonference, men disse funktioner kan sagtens udnyttes i tilstedeværelsesundervisning. Eksempelvis har man i Connect mulighed for at lave polls lidt i stil med dem man kan lave med et clicker-system

PowerPoint uploaded i Connect og afviklet på IWB

PowerPoint uploaded i Connect og afviklet på IWB

Derudover kan de studerende se billedet fra tavlen ‘live’  på deres egen skærm og tilføje egne noter (lidt ala Microsoft Interactive Classroom). Jeg havde regnet med, at alt dette kunne køres enten som tilstedeværelse eller som e-læring. Eller som begge dele – samtidigt. Men iPad’en har ikke webcam! Og den kan ikke vise Adobe Flash! Dertil kommer, at den ikke har et ordentligt multitasking miljø, hvilket besværliggør arbejdet med både at læse og tage noter samtidigt. Hvilket alt sammen betyder, at den ikke er den revolution, den blev udråbt til.

Måske løses alt dette med iPad 2, når den kommer.

Set-uppet med Adobe Connect på interaktiv tavle med et hold studerende med hver deres bærbar – logget på Connect er i øvrigt rigtigt spændende, det virker rigtigt godt og muligheden for at stille ‘live’ spørgsmål til holdet, giver en fin dynamik. Det skal blot siges, at det er virkeligt svært at stille gode, meningsfulde spørgsmål, samtidigt er det svært at lave en progression i spørgsmålene og slutteligt at anvende svarene i undervisningen. Men det er vist blot fordi, jeg ikke har regnet den ud endnu.

Dette indlæg blev udgivet i Digital didaktik, it i undervisningen og tagget . Bogmærk permalinket.

5 svar til iPad i undervisningen

  1. Heidi Petersen siger:

    Hej Thomas
    Jeg sidder pt. og skal finde ud af hvad vores iPad skal bruges til i undervisningsøjemed. )Jeg underviser på en folkeskole med “almindelige” børn og en specialafdeling for diagnosticerede elever.) Ikke en helt let opgave. Problemet med Flash er jo enormt, da rigtig, rigtig mange undervisningsprogrammer netop kørtes i Flash.
    Så prøvede jeg at kigge på Appstore… Tja, så skulle der jo et kontonummer til og sådan et har skolen åbenbart ikke :-/
    Mulighederne er mange med det super fede iPad, men man skal altså liiige finde dem!
    Vender tilbage når de vise sten er fundet og afprøvet 😉

    Med venlig hilsen
    Heidi Petersen
    – Odense

    • tkjaergaard siger:

      Jeg glæder mig til at høre fra dig.
      Jeg kigger i øjeblikket på Android tablets, der er flere, der har SD kortlæser og HDMI udgang, hvilket gør dem mere anvendelige. Jeg tror Motorola Xoom er et godt bud på en god undervisnings tablet, men hold da fast udviklingen går stærkt! Preben Mejer mener, at de kommer ned i 2-300 kr indenfor få år, hvis han får ret, kan det virkeligt ændre undervisningsverden.

      ‘Min’ iPad blev hurtigt overtaget af ungerne. De har åbenbart ikke noget problem med Appels formynderiske interfacedesign (alt gennem appstore og iTunes osv. Ikke rart for en Windows NT nørd). De bruger den intuitivt og helt uden at skulle undres over alle windows pc’ens finurligheder. Det er nok mig der er ved at blive gammel (slet ‘nok’ :-)) 1-0 til Appel 🙂

  2. Kim Buchardt siger:

    Overvejer også seriøst at indkøbe iPads til undervisningsbrug i grundskolen. Jeg ser et kæmpe potentiale i at bruge dem sammen med de yngste elever, som ofte står af over for de mange komplekse funktioner en pc byder på.
    Min bekymring omkring brugen af iPads går pt. mest på at iOS mangler flash – rigtig mange webapps indenfor undervisningssektoren benytter sig netop af flash, så dette kan virkelig blive noget af en Akkilles-hæl…

  3. Thomas siger:

    Nu har jeg arbejdet med iPad i undervisningen siden maj 2011, alle vores elever (5+6 kl.) har hver deres og den er fantastisk i undervisningsstuationen. Det manglende flash er ikke noget problem, da internettet kun er en lille del af det iPad´en bruges til, da der er så mange fantastisk gode apps ,der er specifik målrettet mod de faglige discipliner vi arbejder med. Jeg vil 100% anbefale iPad til Folkeskolebrug.

    • tkjaergaard siger:

      Hej Thomas
      Tak for input. Herligt, at du har gjort dig positive erfaringer med ipads i undervisningen. Jeg er også sikker på, at den kan bidrage til det digitale didaktiske design. Det er fascinerende at se en 3½ årige interagere med den naturlige grugergrænseflade. Min mindste knægt tegner bogstaver, optager video, spiller små spil, videotjatter med storesøstrene og ser videoklip.
      Der er dog måske mere interessant at se min datter på 11 år opgive ipad’en til fordel for en 11,6″ laptop, fordi hun har behov for væsentligt flere inputmuligheder (video og billeder fra telefon (ikke apple :-), tekst, billeder fra kamera osv.). Hun har også behov for at kunne redigere filmklip lidt mere smidigt, end man kan i Splice og andre ipad videoeditor apps. Hun har ligeledes behov for kunne formatere sine tekster i langt mere avanceret grad end pages gør muligt.
      Derudover skal hun kunne arbejde kollaborativt i prezi’s, glogsters og mindmeister mindmaps, logge på filmstriben og se film osv. osv. (Der kun findes prezi og mindmeister viewers til ipad, men ikke editors)
      For hende er ipad’en hyggelig sofasurfer, men et middelmådigt læringsredskab, netop fordi den naturlige brugergrænseflade er blevet en forhindring og ikke en katalysator for hendes anvendelse af it.
      Så med hende som eksempel ville skolerne komme længere, billigere med små laptops (IKKE netbooks!) end med tablets.
      Når tablets kommer ned i pris (ca. 1000 kr) og forlagene finder en fornuftig forretningsmodel for ebøger vil vi ganske sikker se en tablet i enhver skoletaske.

      Det ville i øvrigt være sjovt at høre lidt om, hvordan din undervisning er tilrettelagt omkring brugen af ipads – hvis du har lyst må du gerne skrive om det her.
      God dag.
      Venligst Thomas

Skriv et svar

