Interaktive tavler…

 

For snart længe siden var jeg gymnasielærer. Jeg underviste i dansk, engelsk og kommunikation og var derudover pædagogisk it koordinator. I den forbindelse begyndte jeg at arbejde med de interaktive tavler. Jeg var dog langt fra overbevist om tavlernes fortrinligheder – kort sagt syntes jeg, at det tavlerne tilbød til undervisningssituationen i klasserummet var varm luft. Og hele forsøget på at definere tavlerne som ‘the second coming’ indenfor didaktik, der skulle redde undervisningverdenen, mente jeg var blændværk, eller et effektivt markedsføringsgimmic fra SmartBoard og andre forhandleres side. Ikke destomindre begyndte jeg at bruge tavlerne. Jeg kom dog ikke længere end til at bruge tavlerne som en stor trykfølsom skærm, hvormed jeg kunne fjernstyre min computer. Det var praktisk, når vi brugte PhotoShop, DreamWeaver, Premiere eller noget helt fjerde i undervisningen, men det fik ikke mine pædagogiske og didaktiske overvejelser til udvikle sig syndeligt.

Efter kort tid skulle tavlerne flyttes til andre lokaler og da de blev hængt op igen, blev de hængt op alt for tæt på en kabelbakke, hvilket medførte at de ikke virkede ordentligt. Langsomt aftog min brug af tavlerne og efter et par måneder havde jeg helt droppet at bruge dem.

Så skifte jeg job i 2008. Min nye arbejdsplads, Læreruddannelsen i Aalborg, havde også interaktive tavler. Også her hang tavlerne ubenyttede, de blev højest brugt som projektorlærrede. Der havde været gjort en stor indsats for at få tavlerne implementeret og mange kolleger havde været i gang med at bruge tavlerne. Desværre var der opstået en række tekniske problemer, som gjorde tavlerne ustabile, det satte også her en stopper for anvendelsen af tavlerne.

I mellemtiden havde jeg læst en del artikler om andre underviseres pædagogik og metodik i forbindelse med anvendelse af tavlerne. Jeg havde også været til et par konferencer, hvor begejstrede undervisere havde vist deres metode og redegjort for deres didaktiske overvejelser. Langsomt gik det op for mig, at tavlernes virkelige styrke lå den software, der følger med til tavlerne, den mulighed for reel deltagerinddragelse der opstår og dermed også lærerrollens redefinering.

I dag er jeg sådan set omvendt. Det vil sige jeg er meget begejstret for Promethans software ActiveInspire. Det er den mest potente og umiddelbare medieintegration, jeg har oplevet. Det er lige pludseligt meget nemt at inkludere alle medier i undervisningen. Det multimodale element har mange fordele; der er simpelthen flere perceptive elementer i spil (Dunn & Dunn) og dermed større chance for at formidle så flere kan relatere sig til undervisningen. Der er også langt større mulighed for at bruge softwaren til at afstikke rammerne for lektionen, men uden at diktere hele indholdet. Jeg kan definere nogle mål og nogle milepæle, men lade indholdet blive til i fællesskab med de studerende.

Vi kan lave eksemplariske analyser på tavlen i fællesskab med en af de studerende som referent. Analysen kan starte som induktivt tilrettelagt summen i studiegrupper, hvor de studerende begynder analysen måske udfra et oplæg. Herefter kan helheden splittes på i dele, som vi i fællesskab kvalificerer på tavlen. Til sidst samles analysen igen og der redegøres for de forskellige fortolkninger. Hvad opnår vi ved det? Megen deltagerinddragelse, struktureret arbejde med litteraturpædagogikken, konstruktivistisk tilgang til undervisningen. De studerende producerer selv ny viden, de reproducerer ikke min viden!
Og sidst men ikke mindst, dokumentation, når vi er færdige gemmer vi alle tavlerne som pdf og lægger dem ud i ITs Learning (UCNs LMS).

En tilståelse…Jeg har MEGA svært ved at opgiv kateteret! Jeg har ved flere lejligheder opgivet min plan og skiftet til regulær doceren i situationer, hvor jeg havde planlagt noget andet. Jeg har tilrettelagt lektionerne i ActiveInspire, udfra det induktive princip og med deltagerinput på tavlen, altså lektioner hvor jeg afstikker rammerne og målene i ActiveInspire og derefter skifter rolle fra docent til vejleder. Hvorefter jeg har klynget mig til kateteret og følt at hele setuppet var for fjollet til voksne studerende – til de studerendes ærgelse…

Mere om den interaktive tavle pædagogik senere.

Dette indlæg blev udgivet i Introduktion, it i undervisningen. Bogmærk permalinket.

2 svar til Interaktive tavler…

  1. Heidi Petersen siger:

    Her må jeg også lige stemme i…

    ActiveInspire ER et super godt arbejdsredskab. Da jeg fik min (klasses) brugte jeg den primært som projektor, men efter et kursus i brugen af det medfølgende software, er stilen lagt om!

    Mvh
    Heidi Petersen
    -Odense

    • tkjaergaard siger:

      Ja, du har helt ret ActiveInspire (og Smart Notebook) er genialt. Man skal have et ret avanceret forfatterværktøj (Authorware, Toolbook ect.) for at kunnen mønstre samme medieintegration. Jeg mener også at den pædagogiske software til tavlerne er uhyre vigtig for at udnytte tavlernes potentiale.

      Mit set-up med Adobe Connect lader mig simultanevaluere med Connects polling værktøj uden køb af stemmeklodser eller clickere og samtidigt broardcaste min undervisnig både til holdet og til nettet. Men Connect er ikke nær så stærkt et pædagogiske værktøj som ActiveInspire i konfrontationsundervisning.

Skriv et svar

